Valleikanaal
De aanleg van het Valleikanaal begon in 1937 door de Provinciale Waterstaat van Utrecht. Het kanaal verbeterde de afwatering van het gebied ten noorden en oosten van Amersfoort. Daarnaast had het kanaal ook een verdedigingsfunctie als onderdeel van de Grebbelinie: het moest de Duitse tanks tegenhouden. Het kanaal werd eerst alleen door werklozen aangelegd, in het kader van de werkverschaffing. Maar door de groeiende oorlogsdreiging werden meer manschappen en materieel ingezet. In 1939 kon het oostelijke gebied onder water worden gezet en in 1948 was het Valleikanaal voltooid. In de Tweede Wereldoorlog was echter gebleken dat de verdedigingslinie achterhaald was. De Grebbelinie werd daarom in 1951 opgeheven. Dankzij de verbeterde afwatering was het gebied nu geschikt voor woningbouw en weldra verschenen er nieuwe woonwijken. Het Valleikanaal is, net als de dijken en de aarden verdedigingswerken van de Grebbelinie, onderdeel van een ecologische structuur geworden.
Belgenmonument
De aanleg van het Valleikanaal begon in 1937 door de Provinciale Waterstaat van Utrecht. Het kanaal verbeterde de afwatering van het gebied ten noorden en oosten van Amersfoort. Daarnaast had het kanaal ook een verdedigingsfunctie als onderdeel van de Grebbelinie: het moest de Duitse tanks tegenhouden. Het kanaal werd eerst alleen door werklozen aangelegd, in het kader van de werkverschaffing. Maar door de groeiende oorlogsdreiging werden meer manschappen en materieel ingezet. In 1939 kon het oostelijke gebied onder water worden gezet en in 1948 was het Valleikanaal voltooid. In de Tweede Wereldoorlog was echter gebleken dat de verdedigingslinie achterhaald was. De Grebbelinie werd daarom in 1951 opgeheven. Dankzij de verbeterde afwatering was het gebied nu geschikt voor woningbouw en weldra verschenen er nieuwe woonwijken. Het Valleikanaal is, net als de dijken en de aarden verdedigingswerken van de Grebbelinie, onderdeel van een ecologische structuur geworden.
Valleikanaal