In 1863 opende de NCS de spoorlijn Utrecht - Hattem
(na de bouw van de brug over de IJssel volgde later
het stuk naar Zwolle), waarmee Amersfoort voor het
eerst de beschikking kreeg over een eigen
spoorwegstation. Hoewel het station vlakbij het
centrum lag, bleek de ligging na verloop van tijd toch
lastig te combineren met het reizigersverkeer richting
Kesteren en Amsterdam. De HSM beschikte aan de
lijn naar Kesteren over een eigen station, maar
ondanks een verbindingsboog, een hulpstation en
zelfs een paardenrijtuigdienst tussen beide stations
bleef het behelpen bij het overstappen. Aan het begin
van de twintigste eeuw werd daarom een nieuw
gemeenschappelijk station gebouwd op de plek van
het huidige station, en Amersfoort NCS verloor
daarmee zijn funktie als reizigersstation. Het kreeg
echter een nieuwe bestemming en zo overleefde
Amersfoorts allereerste station uiteindelijk al zijn
opvolgers. Het stationsgebouw is officieel een
monument, maar een kleine opknapbeurt zou
momenteel zeker geen kwaad kunnen.
* Eind 2000 werd begonnen met het opknappen van
het oude stationsgebouw, een klus die uiteindelijk
twee jaar zou duren. Hierbij kreeg het gebouw weer
een zinken dak zoals het oorspronkelijk in 1863 ook
al had gehad. Het geheel gerenoveerde gebouw
kreeg een toepasselijke nieuwe bestemming: sinds
november 2002 biedt het onderdak aan de reiswinkel
'Station Centraal' van TUI Nederland.
De reiswinkel heeft naast een reisbureau ook een
eigen boekwinkel, een restauratie en ruimtes voor het
bekijken van audiovisuele presentaties over verre
bestemmingen. Omdat het 800 vierkante meter grote
stationsgebouw hiervoor toch nog te weinig ruimte
bood, werden er in september 2002 twee rijtuigen
naast het stationsgebouw neergezet.
* Op 24 december 2003 werd reiswinkel 'Station
Centraal' al weer gesloten, met ingang van 1
september 2005 wordt het gebruikt door
adviesbureau 'Hospitality Consultants'.